PAKTA – Barcelona

För nästan 2 veckor sedan åkte jag och min älskade sambo till Barcelona i 4 dagar bara vi två. I Juli firar vi 10 år som par och då tänkte vi att ingenting passar bättre än att åka tillbaks dit där allt började. För ja, våran historia började på ett Eurovision party i Nick’s lägenhet i Barcelona för 10 år sedan, och sedan tog förhållandet fart under en festival i samma stad senare under sommaren.  Så mina föräldrar var snälla och tog hand om barnen så vi kunde komma iväg. Och vilka dagar. Det var verkligen sååå underbart! Dels var det fantastiskt att bara vara vi två igen, Nick och Maria, och inte bara Pappa och Mamma, dels så var det fantastiskt att träffa alla fina vänner vi har kvar där nere. Det enda jobbiga är att man saknar ihjäl sig ännu mer nu, men det är inte så konstigt, jag har bott där i ca 8 år, det vore nog konstigt om jag inte kände så.

Hursomhaver, på Torsdagen hade vi bokat bord på en restaurang som heter Pakta. Pakta är en Nikkei Cuisine restaurang, dvs fusion mellan peruansk och japansk mat. Det är Ferran Adria’s bror, Albert Adria som ligger bakom restaurangen och även fast jag tyvärr aldrig hann besöka el Bulli när det begav sig, så hade jag skyhöga förväntningar. För att sammanfatta kort: Jag blev inte besviken! Allt var verkligen supergott! De har en A la Carte Meny och 2 stycken avsmakningsmenyer och vi valde en avsmakningsmeny. I runda släng fick vi in ca 23 rätter och varenda liten rätt imponerade. Allting var verkligen så välkomponerat, genomtänkt, fräscht och himmelskt gott.

aged soy air with monkfish liver

Marulkslever med sojaskum – Så smakrikt och fantastiskt gott.

sashimi in the sea

Sashimi in the Sea.

Humita with coffee toffee and chocolate ice cream

En av efterrätterna – Humita with Coffee Toffee and chocolate ice cream. Mållös över hur gott detta var – hur gott ALLT var.

Det är en lite högre prisklass på denna restaurang men för mig/oss var det helt klart värt det. Detta är ju ingenting man gör varje dag i veckan och för en sådan stor dag (för oss) som vårat 10-årsjubileum tyckte vi båda två att vi var värda att unna oss detta.

Så är ni i Barcelona och vill testa på något spännande, gå hit! (Glöm dock inte att reservera bord innan!!)

Pakta
Carrer Lleida 5
08004 Barcelona 
TFN: (0034) 93 624 01 77
Hemsida

 

Kommentera

