Stompad Färskpotatis och Torskrygg

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag är verkligen såå glad över att färskpotatis är i säsong igen! Idag tänkte jag bjuda på ett supergott recept på stompad färskpotatis.

Du behöver (4 portioner):

700 g färskpotatis
1 pkt Fetaost
4 salladslökar
2 msk smör
1 förpackning romanticatomater på kvist
1 Sparrisbunt
4 torskrygg filéer
4 Dillkvistar
Olivolja
Salt

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 100 grader. Skölj tomtaterna. Lägg dem i en ugnssäker form och sprinkla över olivolja och salt. Ställ in i ugnen i ca 1 timme.
  2. Placera torsken i en ugnssäker form. Salta lätt. När det är ca 35 minuter kvar av tomaterna ställer du in torsken i ugnen.
  3. Koka upp lättsaltat vatten. Skrubba ren potatisen. När vattnet kokar, sänk värmen och lägg i potatisen tillsammans med dillen i kastrullen. Koka tills potatisen är mjuk, ca 15-20 min.
  4. Koka upp vatten i en annan kastrull, skölj och skär av änderna på sparrisen. Koka sparrisen i ca 8-10 min, häll av vattnet.
  5. När potatisen är klar så häller du av vattnet, lägger i smöret och ”stompar” försiktigt sönder potatisen med en potatisstomp. Smula därefter i fetaosten och strimlad salladslök. Blanda.
  6. Ta ut tomaterna och torsken. Servera tillsammans med potatisen och sparris.

IMG_3036

 

 

Kommentera

