Att servera mat till vuxna vs barn

Något jag har lärt mig under våra strider med att få Noah att äta ordentligt är att han INTE äter med ögonen på samma sätt som vi vuxna. Jag påstår inte att mina uppläggningar är världens vackraste men jag försöker att lägga upp maten någorlunda koordinerat istället för att bara slafsa upp maten på tallriken. Dock funkar inte det med Noah. Istället måste man servera allting separat (undantaget Spagetti och köttfärssås), dvs, sås i ett hörn, kolhydrater i ett annat och grönsakerna i ett tredje. Han är också inne i en fas där han gärna vill veta precis  vad precis allt är som finns i maten. ”Vad är det i såsen mamma?” ”Vad heter den här grönsaken mamma?” Detta är säkerligen korrelerat på något sätt, att han vill ha kontroll på vad han äter, samtidigt som han lär sig vad det faktiskt är som han äter. Så bara för att demonstrera så tänkte jag visa en bild på hur jag serverar en tallrik till oss vuxna vs hur samma maträtt serveras till Noah:

E81B3CA1-FF3E-434E-A12B-97DE5D077536

Haha, skillnaden är ganska stor va? Men men, huvudsaken är att han äter 🙂

Kommentera

