Stora listan om Mat

Nu är det listdags! Vissa hatar listor, JAG älskar listor och eftersom det är min blogg, så är det mina regler. Kör på med en lista jag hittade hos Hildas.se

Hur var du med maten som liten?
Oj, det kommer jag inte ihåg riktigt. Det jag kommer ihåg dock var att jag var ingen gourmand, favoriträtterna var korv med bröd och makaroner och köttfärs. Den enda maträtten jag kan komma ihåg som jag älskade som liten som jag fortfarande älskar idag är Tagliatelle med lövbiff!

Den bästa smaken på chips?
Sourcream & Onion (Estrella, inte OLW, detta är mycket viktigt!) Och tryffel, tyvärr så finns bara det märke jag gillar med tryffelsmak i Spanien.

Topp 3 bästa produkterna eller råvarorna?
Utan inbördes ordning:
Vitlök
Citron

Tipsa om något bra matkonto på instagram!

Finns många! Två favoriter är @tuvessonskan & @nettan794!

Vad tycker du att den ultimata tacon ska innehålla?
De 4 viktigaste ingredienserna i min mening är: Gräddfil, Avocado, Salsa och, ja nu kommer vissa vilja skjuta mig men jag säger det ändå; ANANAS!

I vilken form är potatis som allra godast?
CHIPS! Haha, bortsett från mitt livs största last så säger jag antingen potatisgratäng eller hasselbackspotatis.

Har du någon dyr matvana?
Att vi äter mestadels ekologiskt. Jag är medveten om att jag låter himla pretto men finns det ett ekologiskt alternativ så väljer vi 99% av gångerna att köpa det.

Om du var tvungen att bara äta mat från en matkultur resten av ditt liv, vilken skulle du välja?
Asiatiskt. Utan tvekan.

Vad lagar du om du har minimalt med tid i köket?
Tacos.

Vad är din paradrätt?
Jag har nog ingen direkt paradrätt, men sambon säger att jag gör en grym boeuf bourgignon så jag säger väl det då.

Vad består den bästa helgfrullen av?
Eggs Benedict med en en avocado-knäckemacka på sidan av och en STOR kopp kaffe. Jag fungerar inte utan kaffe. Det sägs att vatten är avgörande för om det ska kunna finnas liv. För min del så behövs det adderas nymalda kaffebönor för att det ska stämma.

Vilken är den senaste råvaran eller maträtten som du lärde dig att tycka om?
Kapris. Helst på pizza.

Finns det någon mat som du inte skyltar med att du gillar?
Haha mitt största guilty pleasure inom mat är fiskbullar och blodpudding. Dock inte tillsammans.

Din bästa budgeträtt?

Soppa. Eller en pastarätt med en krämig sås med grönsaker i säsong.

Vad brukar du käka till lunch?
Ärligt talat är jag urkass på att äta lunch. Om jag äter lunch blir det knäckemacka, eller keso och avocado, bara för att få i mig något.

Vad är det bästa att äta och dricka på en fredagskväll?
Det vi åt idag (fredag). Oxfilé med potatisgratäng och sparris med ett glas rött till (just nu är vi inne på zinfandel, någon annan som är periodare när det kommer till vilken druva man dricker?)

Dela med dig av något smart matlagningsknep
Salta mer än vad som står i recepten, krydda mer överlag än vad som står i recepten och våga prova nya saker. Vet dock inte om det sista är ett matlagningsknep men det var värt att ha med det iallafall.

Vad lagar du om du ska laga mat åt många personer?
Brukar ofta göra ragu och pappardelle, eller texas chili. Långkok överlag är bra för de kan man förbereda så slipper det bli så himla stressigt när gästerna väl kommer. Å andra sidan så brukar det bli stressigt ändå, men det är nog mest bara för att jag är jag.

Vilken är den godaste såsen?
Ah, sån himla svår fråga. En nyslagen bearnaisesås kan vara orimligt gott, samma gällande Hollandaise.

Vilken råvara önskar du vore i säsong?
Kräftor. Gills det? Skitsamma, säger samma som innan, min blogg mina regler och just nu vill jag att det ska vara kräftsäsong!

One thought on “Stora listan om Mat

Kommentera

