Dragonkyckling

Nu är helgen här och idag ska Noah på isshow med en av sina morbröder och imorgon ska vi fira min syster som fyller 18 år (!!!), utöver det har vi inga särskilda planer för helgen. Mest ska vi egentligen förbereda inför resan nästa vecka, ni vet, städa, byta sängkläder så man kommer hem till rena, nybäddade sängar, packa och mest bara försöka bota panikångesten över att behöva flyga snart. Ja, jag är så otroligt flygrädd så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Men flyga måste vi ju, så det är bara att ‘get on with it’.

Idag tänkte jag bjuda er på ett gott kycklingrecept med en otroligt god dragonsås.

Du behöver (4 portioner):

4 st kycklingbröstfiléer
2 dl vispgrädde
1 dl kycklingbuljong
2 tsk dijonsenap
1 msk torkad dragon
1 msk smör
1 msk mjöl

Till Servering:
Klyftpotatis
Grönkålssallad

Gör så här:

  1. Salta och peppra kycklingen. Stek kycklingen på båda sidor tills filéerna har fått fin färg. Placera sedan kycklingen i en ugnssäker form och ställ in i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter tills kycklingen är genomstekt. Är du osäker så kan du använda stektermometer.
  2. I samma stekpanna som du stekte kycklingen i, klicka i 1 msk smör och när det är smält blandar du i vetemjölet och vispar hastigt runt. Häll därefter på grädde, kycklingbuljong, senapen och dragonen och vispa. Låt det koka upp. Tillsätt eventuellt mer grädde eller buljong, beroende på smak. Salta och peppra efter smak.
  3. Servera tillsammans med kycklingen och klyftpotatis och en grönkålssallad.

    dragonkyckling

Kommentera

