Pasta Pomodoro

Någon dag förra veckan så sms:ade min pappa mig och var otroligt nöjd över att de för en gång skull hade ätit en helt vegetarisk rätt. Jag blev såklart mycket imponerad och frågade ivrigt vad det var som de hade ätit och när han svarade ”Pasta Pomodoro” så visste jag att jag var tvungen att laga det snarast jag också! Sagt och gjort, två dagar senare stod en pasta pomodoro serverad hemma på vårat bord också. Så gott och verkligen så enkel att göra!

Du behöver (4 portioner):

8 st mogna tomater
3 st vitlöksklyftor
1 msk flytande honung
1 kruka färsk oregano
2 tsk vitvinsvinäger
1 msk smör
Salt och Peppar efter smak

Till servering:
Färsk Spagetti
Buffelmozarella
Basilika

Gör så här:

  1. Skiva vitlöken tunt och tärna tomaterna. Fräs vitlöken hastigt i en stekpanna tillsammans med honungen.
  2. Tillsätt tomaterna och plockad oregano. Låt det koka ihop tills det blir en såsig konsistens. Tillsätt eventuellt lite vatten om du känner att det skulle behövas.
  3. Smaksätt såsen med vinäger, salt och peppar.
  4. Servera med nykokt färsk pasta och buffelmozarella med några basilikablad.

pomodoro

 

Kommentera

