Sejgratäng med Fetaost

Nu var det alldeles för längesen som jag delade med mig av recept här på bloggen! Dock får det lov att vara så för en kort tid, det är så mycket både i skolan och privat och bloggen vägrar jag göra till ett stressmoment. Anledningen till att jag skapade denna bloggen var att ha något utlopp för mina lite mer kreativa sidor och utmana mig själv lite i matlagningen och ha något annat än bara skola och familjeliv. Så detta är ingen ursäkt för den dåliga uppdateringen, utan helt enkelt min syn på bloggen och vart jag lägger mina prioriteringar.

Men nog om det, förra veckan lagade jag en otroligt god fiskgratäng på sej och fetaost. Jag och sambon tyckte att det var jättegott, Noah var till en början lite mer skeptisk men åt till slut upp maten. Så är det ibland, barnen kan inte älska allt!

Du behöver (4 portioner):

600 g sefilé
3 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk idealmjöl
2 tomater
150 g Fetaost
2 msk hackad färsk dill
Salt och peppar efter smak

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg fisken i en insmord ugnssäker form. Salta och peppra lätt.
  2. Skiva tomaterna och lägg över fisken, smula sedan över fetaosten.
  3. Vispa ihop grädde, mjölk och mjöl i en kastrull och koka upp. Ta sedan åt sidan och salta lite lätt och tillsätt dillen. Häll sedan såsen över fisken.
  4. Ställ in fisken i ugnen i ca 25 min.
  5. Servera med kokt potatis och en fräsch, krispig grönsallad.

sejgratäng

Kommentera

