Hur får man sitt barn att äta mer

Redan söndag! Denna helgen har svept förbi och som vanligt har vi bara hunnit med hälften av vad vi planerat. Men så är det och vi hann med det viktigaste iallafall. Idag ska vi hem till mina föräldrar och fira min lillebror som fyller 17 år imorgon.

Dagen började väldigt bra, jag fick sovmorgon till 10,30 (9,30 gammal tid) och därefter gick jag upp och gjorde iordning Eggs Florentine till oss. Nedan ser ni en bild av Noah’s tallrik:

eggs florentine

Det är faktiskt på flit som vi ger honom så lite i taget, vi har kommit på att han helt enkelt äter mer och bättre om han får lite i taget. Jag tror att är det för mycket på tallriken så blir han överväldigad och bestämmer sig i förväg att han aldrig någonsin i hela livet kommer orka äta upp maten och tänker inte ens påbörja portionen. Men efter att vi började med det här knepet har fighterna vid matbordet minskat och hans aptit ökat. Vi försöker även att servera maten separat på tallriken, dvs riset för sig, köttet bredvid och grönsakerna i en annan hög, vilket också har gett resultat. Så ett litet tips om ni inte provat det redan med era barn, börjar de kinka med maten, prova att minska portionerna!

 

 

Kommentera

