Mexikansk Böngryta med Avocadoröra

De kommande 5 veckorna kommer vara väldigt hektiska härhemma, det är nu i sluttampen av terminen innan projektarbetet börjar och jag hinner knappt andas pga all stress. Addera då en bebis som inte tycker om att sova på nätterna och en 3-åring som har lika mycket energi som en duracellkanin så kan ni förstå att det blir lite svettigt emellanåt hehe. Men ska försöka uppdatera här så mycket jag kan, det är så kul att blogga och att dela med mig av det vi pysslar med i köket.

Nu tänkte jag dela med mig av en supergod mexikansk böngryta som vi åt häromdagen, till serverade jag en avokadoröra, så den är helt vegansk.

böngryta1

Du behöver:
1 gul lök
1 purjolök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 kartong kidneybönor
1 kartong stora vita bönor
1 burk krossade tomater
3 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 kruka färsk koriander
1/2 – 1 tsk chili flakes
2 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
1/2 tsk kanel
Salt efter smak

Avocadoröran:
3 mogna avocados
1 pressad vitlöksklyfta
saften från 1/2 citron
salt och peppar efter smak

Till Servering:
Ris

Gör så här:

  1. Skala och hacka löken. Strimla paprikan och purjolöken. Fräs i en klick olja i en gryta tills löken fått lite färg.
  2. Tillsätt kryddorna och fräs ytterliggare någon minut.
  3. Tillsätt krossade tomater, vatten och buljontärningen. Koka upp, sänk värmen och låt det sjuda i ca 10 min.
  4. Skölj av bönorna och låt de rinna av ordentligt. Plocka korianderbladen (spara några till garnering) och hacka dom grovt. Tillsätt bönorna och koriandern i grytan och smaka av med salt.
  5. Dela och gröp ur avocadon. Mosa med gaffel. Pressa i vitlöksklyftan och citronjuicen. Salta och peppra efter smak.
  6. Servera med grytan med ris och en klick av avocadoröran. Strö över lite färsk koriander.

böngryta2

PS. Återigen, bilderna får en urkonstig färg när jag laddar upp dom. Ska titta närmare på det när jag har tid.

Kommentera

