Röd Linssoppa med Halloumi

Hej Måndag!

Helgen blev inte riktigt som planerad, lördagen var det tänkt att vi skulle ha en trevlig dag ute på tur men istället blev det bara bråk, skrik och trots. Gårdagen blev desto bättre dock men utelek och sedan gick vi alla till O’learys och käkade burgare. Noah var verkligen så nöjd över att få bestämma själv vad han ville äta. Toppen av O’learys att ha bilder på maten i barnmenyn, gör det mycket lättare för barnen att själva välja 🙂

Nu är det måndag, jag har precis skrivit klart en översättningstenta, håller tummarna att jag klarade den! Jag tänkte även passa på att dela med mig av receptet på en urgod linssoppa, perfekt så här på en måndag som alltsomoftast är köttfria hos många, inklusive oss.

soppa1

Du behöver (4portioner):

1 st morot
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
3 tomater
3 msk tomatpuré
7 dl vatten
2 dl vispgrädde
1 dl kokosgrädde
1 grönsaksbuljonstärning
2 dl Röda linser
1 citron
1 kruka basilika
salt och peppar efter smak

Tillbehör:
1 Halloumiost (200 g)
Naanbröd
Valfria grönsaker

Gör så här:

  1. Skala och finhacka moroten och lökarna. Tärna tomaterna.
  2. Fräs de hackade grönsakerna i olja i ca 5 min. Tillsätt tomatpurén och fräs ytterligare 1 min. Häll sedan över all vätska och i med grönsakstärningen.
  3. Häll i linserna och koka upp, sänk sedan värmen och låt det puttra i ca 10 min under lock.
  4. Skär osten i bitar och förberedd grönsakerna. Stek osten tills de får färg och blir knapriga. Värm naanbröden efter anvisningarna på paketet.
  5. Tillsätt citronskal och hackad basilika till soppan. Smaka av med salt och peppar och servera genast med ost, grönsaker och brödet.

soppa2

Det är dessutom ett jättebra tips att servera grönsakerna vid sidan av på en skärbräda t.ex. Noah tyckte det var jätteroligt och åt betydligt mer grönsaker till maten än vad han brukar.

Kommentera

