Tagliatelle med Lövbiff i Senapssås

Idag händer det! Mitt allra första (rött) kött recept på Cooking with Noah & Me! Vad passar då bättre än att dela med mig av mitt absoluta favorit vardagsrecept som jag älskat sedan jag var typ 5 år? Tagliatelle med Lövbiff i Senapssås. Det väcker så många minnen till liv, helt plötsligt är jag 7 år och sitter runt bordet i Ekeby och väntar ivrigt på att maten ska serveras. Den här rätten är även en rätt som jag har introducerat till min egna familj och även fast Nick var skeptisk till den först, så älskar han den (nästan) lika mycket som mig nu.

tagliatelle1

Du behöver (4 portioner):

500 g Tagliatelle
5 dl vispgrädde (absolut INTE matlagningsgrädde!)
4-5 skivor lövbiff (beroende på storlek och hur mycket kött du vill ha)
2 msk dijonsenap
150 g riven ost
2 msk soja
nymalen svartpeppar

Till servering:
Ångkokt Broccoli

Gör så här:

  1. Skiva lövbiffen och stek den sedan i en stekpanna på medelvärme tills den är helt genomstekt. Peppra köttet lätt.
  2. Koka tagliatellen enligt anvisning på paketet.
  3. Häll på grädde, senap och soja i stekpannan tillsammans med köttet. Låt det koka upp och sänk då värmen.
  4. Häll av vattnet på pastan och häll pastan i en ugnsform. Häll på såsen och köttet och blanda väl. Strö över den rivna osten och ställ i ugnen på 200 grader i ca 20 min.
  5. Servera med ångkokt broccoli.

tagliatelle2

PS. Det är inte bara matlagningen barnen kan hjälpa till med, t ex så var det Noah som bestämde uppläggningen av denna rätten. Han var jättenöjd över hur broccolin låg i en cirkel 🙂

PS2. Jag ber om ursäkt över bildkvalitén på översta bilden, det blev något tekniskt knas!

One thought on “Tagliatelle med Lövbiff i Senapssås

  1. Ping: Stora listan om Mat | Cooking with Noah

Kommentera

