Glasnudelsallad med Sesamstekt lax

Redan Fredag och nu ligger helgen framför oss! Ikväll ska barnen sova över hos mormor och morfar så jag och Nick ska passa på att gå ut och äta middag på tu man hand ikväll. Det ska bli otroligt mysigt, fast jag ser nästan fram emot att få en hel natts ostörd sömn haha. Livet som småbarnsförälder.

Idag tänkte jag passa på att dela med mig av ett supergott och enkelt recept på sesamstekt lax som serveras med en glasnudelsallad. Passar både som helgmat men även mitt i veckan då det går otroligt snabbt att tillaga.

lax1

Du behöver (4 personer):
Lax:

4 st laxfiléer
2 tsk grön currypasta
2 msk fisksås
1 msk rapsolja
1 msk Japansk soja
5 msk svarta sesamfrön

Nudlar:
1 Pak Choi huvud
ca 1 knippe salladslök
1 kruka koriander
1/2 röd chili
1 st lime, skal och saft
3 msk sesamolja
1 msk Japansk soja
ev lite salt

Gör såhär:

  1. Lax: Skär fisken i kuber. Blanda ihop currypasta, fisksås, soja och rapsolja i en skål. Blanda i fisktärningarna och låt fisken ligga i marinaden ca 15 minuter.
  2. Nudlar: Skölj och strimla pak choi, salladslök och koriander. Kärna ur och finhacka chilin. Blanda allt i en bunke. Tillsätt limeskal, limesaft, sesamoljan och sojan. Koka nudlarna enligt anvisning på nudelpaketet.
  3. Lax: Hetta upp en stekpanna med olja. Vänd laxkuberna i svarta sesamfrön på en tallrik och stek sedan kuberna snabbt (ca 1 min) på vardera sida.
  4. Nudlar: Sila av nudlarna och blanda i dom i bunken med pak choi och koriander. Smaka av med salt och lägg upp i skålar. Toppa med laxen och ev limeklyftor.

lax2

Kommentera

