Vegetarisk Chiligryta med Svarta Bönor

Fredag igen, ingen har längtat mer efter denna dagen än jag! Den här veckan har snön vräkt ner och jag är verkligen så less på vinter nu! Jag ser fram emot värmande sol, långa, ljusa sommarkvällar, grillmiddagar och semester med familjen. Men men, drömma kan man ju alltid göra, än så länge får vi dock inse att vintern inte är riktigt över än

Istället för att äta den gamla vanliga fredagstacosen ikväll så vore det väl kul att testa på något nytt och spännande? Och vegetariskt! I såna fall borde du testa denna vegetariska chiligryta!

Du behöver (4 portioner):
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 påse fryst quornfärs (300 g)
3 msk chilipulver
1/2 dl tomatpuré
I burk svarta bönor
4 dl vatten
Salt och peppar efter smak
ev en nypa chiliflakes för lite extra hetta

Tillbehör:
Avocado
Gräddfil
Pärlcouscous

Gör såhär:

  1. Koka couscousen enligt anvisning på förpackningen.
  2. Skala och hacka lök och vitlök. Stek på medelvärme i gryta tillsammans med den frysta quornfärsen i ca 5 min. Krydda med chilipulver, salt och peppar och ev. lite chiliflakes om du önskar mer hetta.
  3. Häll på tomatpurén och 4 dl vatten och låt koka upp. Sänk värmen och låt puttra i ca 10 min.
  4. Häll av vätskan från bönorna och skölj dem i kallt vatten innan du häller i dom i grytan. Låt puttra ytterliggare 5 min.
  5. Servera tillsammans med couscous, skivad avocado och en klick gräddfil.

chili-2

PS. Bilderna är verkligen urkassa men noll dagsljus = dålig kvalle.

Kommentera

