Att Studera med Barn

Hej! Vad många nya läsare som har hittat hit, vad kul! Välkomna, jag hoppas ni kommer trivas.

Jag har två barn, en son, Noah, som är 3 år och en dotter, Isabelle, som blir 9 månader om 1 vecka. Vi tog beslutet att när vi började bygga Isabelle att jag skulle fortsätta mina studier, dvs, jag skulle inte ta ut någon mammaledighet. Jag kände att jag ville plugga klart hela mitt första ämne innan jag tog något studieuppehåll. Eftersom Nick jobbar åt sig själv så bestämde vi oss för att vi kör på, Nick jobbar när han kan och jag kan fokusera på mina studier så jag får det gjort. Som tur är så behöver jag bara åka in till universitetet ca 2 gånger i veckan, så jag har mycket tid hemma med Isabelle också.

img_3298

Nu är jag inne på min andra termin med bebis och tänkte dela med mig av det jag lärt mig och sånt som är värt att tänka på.

1. Sannolikheten att du kommer plugga när bebisen somnat för kvällen är låg. Visst, det händer, men oftast är man så trött efter en hel dag av att rodda hem och barn (& studier) så när bebisen väl sover för kvällen så kommer du inte vilja se åt en skolbok. En lättsmält tv-serie och glass är mycket mer lockande. Försök istället att plugga när bebisen sover på dagen och ta varje tillfälle i akt att sätta dig med studierna de få stunder bebisen underhåller sig själv. Det kanske bara blir 10 minuter åt gången, men sker det 3-4 gånger på en dag så har du fått 30-40 minuter extra studietid.

2. Utnyttja bärselet. Om du har ett bärsele Som bebis tycker om att vara i, toppen! Många föräldrar brukar passa på att städa eller laga mat med bebis i sele/sjal, så varför inte när man pluggar? Man kan läsa medans man går runt och vaggar, eller skriva på datorn när bebis väl har somnat.

3. Prioritera din tid! Är dagens föreläsning obligatorisk? Många gånger kände jag att jag lärde mig mer hemma av att läsa boken och komplettera med de power point presentationer som oftast lades upp på vår studieplattform. Däremot såg jag till att gå på de föreläsningar som behandlade områden där jag kände mig svag.

img_1353

Detta är iallafall några tips som jag själv har tagit nytta av, självklart har det ibland känts övermäktigt men då är det viktigt att komma ihåg att det inte kommer vara så här för alltid. Det viktigaste, ta en sak i taget och försök att inte stressa alltför mycket över allt skolarbete.

 

2 thoughts on “Att Studera med Barn

Kommentera

