Att laga mat med barn

Jag försöker involvera Noah så mycket jag kan i matlagningen. Dels så tycker han att det är roligt att hjälpa till och blir alltid så himla nöjd när man även tackar honom för maten när man ätit upp, dels för att det ger oss en chans att göra något tillsammans. Att laga mat måste man göra varje dag ändå, så istället för att se det som tid som tas ifrån barnen, så försöker jag göra den tiden till tid jag har med Noah. Det är våran grej nu, att laga mat och baka tillsammans. Såklart händer det fortfarande väldigt ofta att jag lagar mat själv, ibland vill inte Noah hjälpa till och ibland så finns det helt enkelt inte tid. För ja, det tar betydligt längre tid att laga mat med barn.

Jag tänkte dela med mig av mina topp 3 tips på vad man kan tänka på när man involverar barnen i köket:

1. Ha inte bråttom! Det tar tid att laga mat med barn så om du går in med tanken att det ska bli en snabbmiddag så är det bäst att slopa den tanken direkt. Det är inte kul att tappa tålamodet pga att det går långsamt i dina ögon, eller känna stress över att ni inte kommer bli klara innan ett visst klockslag. Ditt barn kommer inte att ha roligt heller om du står bredvid och suckar och frustar eller faktiskt tar över matlagningen helt för att det är enklare!

2. Sänk ambitionerna! Rullar ni era egna köttbullar så kommer inte alla vara lika stora/lika runda. Och det gör ingenting! Huvudsaken är att ni gör det tillsammans och att ni tillsammans övar på att hitta ett flow mellan er som funkar. Att potatisen inte blir perfekt skalad är en bagatell.

3. Ha roligt med ditt barn! Se det som kvalitetstid med ditt barn och att resan ibland är viktigare än målet. Försök att sänka dig till barnets nivå, lek att ni ska laga en nobel middag till Teddy och Kaninis eller att ni jobbar som kockar på ett piratskepp. Vi leker ibland att vi lagar mat till Kungen (som spelas av Pappa) och att Isabelle är matjury och bestämmer om maten är godkänd eller inte.

img_1482

Kommentera

