Veganska Semmelmuffins

Hej allihopa!

Vår söndag har gått i lugnets tecken, jag och Isabelle kom precis hem efter en runda på stan med min mamma och syster och Nick och Noah är i badhuset och härjar.
Annars har vi inga speciella planer för veckans sista dag, ikväll ska jag nog kolla på några Sex & The City avsnitt och möjligtvis göra iordning Guacamole som inte blev av igår. Jag och Nick somnade på soffan klockan 22, haha, vi är inte vana att vara ute om nätterna längre! Jag undrar hur man fungerade när man var yngre då man var ute och dansade till klockan 5 på morgonen och sedan gick och jobbade kl 9?

Vi har fortfarande inte tröttnat på semlor och nu tänkte jag dela med mig av ett recept jag kom på under tiden jag ammade vår son, som var ägg och mjölkallergisk som bebis, jättegoda semmelmuffins som är helt veganska då de varken innehåller mjölk, ägg eller smör!

(Jag ber om ursäkt över extra kass bildkvalité, ljuset var inte det bästa då de är tagna mitt i den mörkaste vintern!)

semmelmuffins

Du behöver (för ca 12 muffins):
5 dl Mjöl
2 dl socker
2 dl Rapsolja (eller annan neutral olja)
2 1/2 dl Mandelmjölk
1 Msk Vaniljextrakt
2 tsk bikarbonat
1 1/2 tsk salt
1 tsk malda kardemummakärnor

Mandelmassa:
200 g mandlar
200 g socker
Vatten

Kokosmjölksgrädde
1 msk vaniljsocker

Gör så här:

1. I en skål, blanda alla torra ingredienser.
2. I en annan skål, blanda samman alla blöta ingredienser, häll därefter i vätskan bland de torra ingredienserna och blanda väl.
3. Häll smeten till hälften i muffinsformar och ställ in i ugnen på 180 grader ca 12-14 min.
4. När muffinsen är klara, ta ut dem för att svalna.
5. Häll socker och mandlarna i en mixer och mal tills socker och mandlar har blandats samman. Tillsätt vatten lite i taget tills du får önskad konsistens, jag hade en ganska rinnig mandelmassa.
6. Vispa upp kokosgrädden och socker och låt det stelna en aning i kylskåpet.
7. Skär av toppen på muffinsen, gröp ur lite av innanmätet och häll i mandelmassa. Häll på önskad mängd grädde, på med locket och strö över lite florsocker.

semmelmuffins2

One thought on “Veganska Semmelmuffins

  1. Ping: Veganska semlor - 5 galet goda varianter - Vegobox

Kommentera

